AGILE
Att arbeta Agilt (eng. “Agile” – “lättrörligt”) har vuxit mycket som koncept under senare år. Det Agila tankesättet ser i huvudsak på att leverera små förändringar ofta och genom att utvärdera dessa små förändringar kan vi lära oss huruvida vi är på rätt spår eller ej.
Det Agila tankesättet följer inte processen kring deadlines på samma sätt som traditionella processer. Samtidigt strävar det efter att minimera risk samt producera en bättre anpassad slutprodukt på kortare tid.
Ett Agilt förhållningssätt påverkar inte bara själva arbetsgruppen utan också alla intressenter, exempelvis ledare och kunder. Därmed är det av stor vikt att även dessa grupper har en klar bild av vad det innebär att arbeta Agilt.
För att införa dessa principer i praktiken finns flera metodologier och ramverk som implementerar de Agila principerna till din hjälp. Några exempel på sådana ramverk är Scrum, Kanban, eXtreme Programming (XP) och DevOps. Vidare finns det även tydliga beröringspunkter och arv från andra ramverk och tankesätt, såsom Lean och ITIL (där den senaste versionen av ITIL faktiskt i sin tur har kikat en hel del på de Agila principerna).
Det Agila arbetssättet fokuserar bland annat på
- Främjande av regelbunden kommunikation på alla nivåer.
- Flyttande av beslutsmandat längre ut i organisationen till roller “mitt i utvecklingen”, såsom produktägare, processmästare (exempelvis Scrum Masters) för att snabba upp beslutsvägarna.
- Insikten att det är oerhört svårt att förutsäga vad som gör en framgångsrik slutprodukt innan arbetet ens är påbörjat.
- Inkluderande och iterativt arbete med utvärdering i varje steg är nödvändigt för en bra slutprodukt.
- att förändringar i grundidén inte bara accepteras utan är välkommet genom hela processen.
Varför Agile?
Agile har sina rötter inom IT och det faller sig naturligt, då Agila tankesätt särskilt kommer till sin rätt där arbetet rör sig i det komplexa området (kort sagt, där utfallet eller storleken av en uppgift inte är helt förutsägbar). Den traditionella tanken med fasta projektbudgetar och deadlines har visat sig svår i en värld där vi inte på förhand vet hur väl vår initiala tanke stämmer med verkligheten. Att då stänga in både pengar, tid och resurser i något vi inte vet tillräckligt om är riskfyllt.
Just IT-världen lämpar sig dessutom särskilt väl för att kunna jobba i korta iterationer med snabb utvärdering, eftersom mjukvara i sin natur går att uppdatera snabbt och enkelt. Dessutom innebär en Agil kultur en förflyttning av mandat och kommunikation till den del av organisationen som är bäst lämpad att ta beslut snabbt – snarare än att basera det på lön och chefsroll. Detta leder till snabbare och säkrare leveranser med högre kvalitet. Och inte minst: Slutprodukten kommer ofta närmare det kunden faktiskt vill ha; kundvärdet.
Kom igång med Agile
Det första steget för att komma igång med sitt Agila arbete är att vara tydlig i vilket problem man faktiskt vill lösa. Om det handlar om att sänka kostnader finns det troligtvis lättare sätt att lösa det, som att minska sitt konsultberoende eller personalmängd (med acceptans för vilka konsekvenser det kan leda till). Däremot är Agila metoder ett bra verktyg för att lösa problem med för långa leveranstider, ojämn kvalitet i leveranser eller för tydligare riskhantering. Här är det viktigt att nämna att Agila metoder enbart är verktyg och inte målet i sig. Har organisationen som mål med sin förändring att “bli Agil”, så bör man ta en runda till med sin problemställning.
Nästa steg handlar om att fundera kring om organisationen passar för Agilt arbete. Eftersom en stor del av Agila metoder handlar om samarbete, helst i fysisk närhet, är exempelvis andelen outsourcing i organisationen en intressant faktor.
Sist men inte minst handlar det om att skapa självstyrande team med väl definierade produkter, produktägare med tydliga mandat samt en kultur där fokus ligger på att i ett gemensamt ansvar tillfredsställa kund och kundvärdet, snarare än att tillfredsställa en enskilt ansvarig högre upp i sin egen organisation. En klassisk tröskel som organisationen måste över är just att mandatet skall flyttas längre ut och decentraliseras. Här ligger ett stort ansvar på styrningen, hur den görs och framför allt hur den inte görs.
UTBILDNINGAR AGILE
KURS

Agile för alla
Endags-kurs som kombinerar hälften teori och hälften simuleringspraktik. Detta för att ge en kunskapsgrund som deltagarna nyttjar och sedan repeterar praktiskt redan samma dag. För alla verksamhetsroller.
KURS

Certifierad Produktägare
KURS

Leading SAFe 5.0
WORKSHOP

Produktägarforum, erfarenhetsutbyte för agila produktägare
AFFÄRSSIMULERING

Birdville – utveckla färdigheter i Agile/Scrum
Ett simuleringsspel där ni tränas på agil förändring genom byggnationen av en fiktiv stad. Bland annat hanteras utmaningar såsom kravfångst, planering och estimering, styrning av leveranser, gruppdynamik samt hantering av kundförväntningar.
AFFÄRSSIMULERING

MarsLander – en simulering i Agile Service Management
Simuleringen MarsLander är en dynamisk gruppövning som kombinerar process- och stabilitetsbehov med snabb förändring. MarsLander-teamet har till uppgift att utveckla sina agila Service Managementförmågor genom att landa på en främmande, röd planet.
AFFÄRSSIMULERING

The Challenge of Egypt - Agil projektledning
TEAMUTVECKLING

Teamutveckling – The 5 Dysfunctions of a Team
En ledningsgrupp som inte fungerar väl tillsammans innebär alltid svårigheter för den omgivande organisationen att uppnå sina mål och affärsresultat. På Onbird har vi lång erfarenhet av att utveckla ledningsteam för att skapa bättre kommunikation, fokus och framförallt affärsresultat genom vårt teamutvecklingsprogram.
BLOGGPOSTER OM AGILE
Kom igång med ditt agila arbete
Fler och fler organisationer beslutar sig för att anamma Agila metoder för sin utvecklings- och applikationshantering. Här är några handfasta tips från våra erfarenheter hur man snabbast kommer igång med att etablera ett Agilt arbetssätt. Det Agila tankesättet...
The ITocratic Oath of the IT Professional
Inspired recently by discussions on health care, it struck me that the challenges may even be related to the work we perform within IT. IT is essential to the well-being of competitive business today. When delivered professionally, IT nourishes communication, spurs...
Service teams – solving the capacity challenge for infrastructure organizations
Infrastructure teams usually support many different customers with a diverse array of infra services. The customers are a mix of IT-professionals such as scrum teams, application developers and application management teams for standard softwares. These customers...
Fem snabba tips för kickoff med resultat
Nog har vi alla deltagit i en och annan kickoff som har varit rolig för stunden men lämnat blygsam effekt då man återvänder till jobbet. Skojiga övningar, inspirerande tal eller gruppkramar har sin plats men låt inte dem rinna ut därefter. Här är fem snabba tips...
Arbeta Agilt – vad innebär det?
Att arbeta Agilt (eller åtminstone påstå det) har under de senaste åren blivit allt mer populärt. Det finns idag få utvecklingsteam där begreppet inte ens diskuterats. Dock handlar diskussionerna ofta om en viss detalj är Agil eller inte. Därför vill jag här gå...
Grunderna i Scrum – roller, begrepp och aktiviteter
Denna artikel går igenom grunderna i Scrum, det vill säga den grundläggande metodiken, teorin och syftet med Scrums roller, aktiviteter och så kallade artefakter samt en del begrepp. Dels de som officiellt ingår i ramverket men också en del vanligt förekommande,...
Hur mäter vi effektiv leverans inom IT?
Går det att mäta effektiv leverans inom IT? I princip alla branscher och yrkesområden mäter på viktiga leveranstal och KPIer. Utgångspunkten är i princip alltid att mäta ”output” på något sätt. Fabriker mäts på hur mycket gods/produkter de producerar, butiker på...
Manifesto for Agile Governance
Den agila metodiken har fått stort genomslag för utvecklare över hela världen. Det manifest som en gång formulerades har tillhandahållit stöd och hjäp men har haft begränsningen att det egentligen bara avser mjukvaruutveckling. För en hel tjänsteleverans och för en...
8 sätt att få ut mer av din konsult
I bloggposten Varningstecknen på att din konsult gör fel saker gick jag igenom ett antal varningssignaler på att din inhyrda rådgivande konsult antagligen ägnar sig åt fel saker. I denna post tänkte jag gå i genom vad som gör dem till varningssignaler och vad du...
LADDA HEM

Produktägarguiden

Agila cykeln
