Accelerera dina IT-leveranser
Tre faktorer som hjälper CIO:er och IT-ledare optimera flöden och maximera affärsvärde.
Den 18 mars 2025 bjöd vi in en grupp CIO:er och IT-ledare till en session där vi gick igenom tre avgörande faktorer för att accelerera IT-leveranser och skapa affärsvärde.
✅ Från brandsläckning till förutsägbarhet – Så skapar du stabilitet i IT-leveranser
✅ Från överbelastning till hållbara team – Optimera arbetsbelastning och undvik flaskhalsar
✅ Från väntan och omtag till smidiga processer – Maximera värde och eliminera slöseri
Dessutom skickade vi med ett antal konkreta metoder och verktyg att implementera i organisationen.
Digitalisering kräver snabba och effektiva IT-leveranser – men vilka faktorer avgör framgången?
CIO:er står inför ökande krav på att leverera IT-tjänster som är både flexibla och affärskritiska. Många upplever flaskhalsar i form av överbelastade team, oregelbundna arbetsflöden och onödigt resursslöseri. Men det finns sätt att optimera flödet och accelerera digitaliseringen – utan att kompromissa med kvalitet eller hållbarhet.
Presentationen
För dig som missade denna omgång av Onbird CIO Think Tank, har vi samlat några av de slides som vi gick igenom i en PDF-fil som du laddar hem genom att fylla i formuläret till höger.
Ladda hem presentationen
Presentatörer

Torbjörn Dahlström
Partner och grundare av Onbird som sedan 2006 hjälpt IT-organisationer optimera flöden och affärsvärde.

Jeffrey Schmitz
Partner och grundare av Onbird som sedan 2006 hjälpt IT-organisationer optimera flöden och affärsvärde.
Slöseri med hjälp av vatten?
Bland mycket annat pratade vi om några av de waste-typer som är viktiga att minimera när ett flöde ska optimeras. För att åskådliggöra hur waste-typen ”överbelastning” kan te sig, använde Torbjörn 1 balja, 4 liter färgat vatten och 3 kollegor. Se nedan hur det gick (~1 minut).

Om Onbird
Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.
Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.
Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.