Maximerar er organisation sin potential?
I vårt snabba och föränderliga samhälle står organisationer inför ökade krav på flexibilitet. Mål och konsumentförväntningar ändras ständigt, vilket kräver snabbare produktlanseringar och kortare ledtider. Trots att många företag har utprövade metoder lyckas de inte maximera sin potential. Istället är de ofta inte anpassningsbara nog för att möta nya eller förändrade behov, vilket resulterar i ineffektiv flödesoptimering.
Låt oss hjälpa er – Hur effektiva kan ni bli?
En flödesoptimerad organisation är en organisation vars struktur fokuserar på att maximera, effektivisera och att skapa smidiga arbetsflöden genom hela organisationen. Målet är att optimera hur arbete och information flyter mellan olika delar av organisationen för att förbättra produktivitet, minska onödiga väntetider, kostnader, och att förbättra den övergripande prestandan.
Vi på Onbird vet att flödesoptimerade organisationer är väl rustade för att leverera konkurrenskraftiga erbjudanden i en dynamisk värld. Vår kartläggning ger er organisation en bild över hur väl anpassade era verksamhetsmål är och den slutgiltiga rapporten ger en sammanfattning över gap och föreslagna aktiviteter på en strategisk nivå. Aktiviteter presenteras i prioriterad ordning med föreslagen genomförandeplan som kan användas som beslutsunderlag. Rapporten ger en indikation på hur er organisation – baserat på mätetal och KPIer – ligger till mot jämförbara organisationer.
Genom Onbirds strukturerade metod för genomförande kan en återkommande assessment göras efter slutförda aktiviteter. Detta ger en möjlighet att mäta effekterna av åtgärder och ger en tydlig bild av vilken påverkan dessa har haft.

Kvalitativ översyn
Genom en kvalificerad översyn av er organisation säkerställs att;
- Värdeflöden är optimerade
- Organisationen är designad för att vara flexibel och anpassningsbar efter förändrade marknadsförhållanden och kundbehov
- Kontinuerlig förbättring bidrar till ökad effektivitet
- Kundfokus är implementerat
- Rätt teknologier och digitala verktyg hjälper automatiserade processer och datainsamling för beslutsstöd etc.
- Teamen är optimerade för att slutföra projekt och uppgifter som de ansvarar för.
- Intervjuer genomförs med ledningspersoner, ledande individer på verksamhetssidan och nyckelpersoner inom IT-organisationen. Dessa intervjuer är kvalificerade och kompletteras med data och KPI:er, vilket möjliggör jämförelser med liknande organisationer för en effektiv benchmarking.
Vår översyn resulterar i en rapport som tjänar både som beslutsunderlag och som stöd för att prioritera förändringsinitiativ. Rapporten utrustar er med de verktyg ni behöver för att navigera mot en mer effektiv organisation och för att effektivisera beslutsprocessen.
Kvantitativ analys
Onbird erbjuder även en enkätbaserad assessment som bygger på ett större antal enkätsvar från organisationen. Denna analys ger en mer indikativ analys över förbättringsområden och kan också användas för att jämföra organisationen med liknande organisationer.
Analysen kan användas som ett komplement till den kvalitativa översynen, eller genomföras fristående.
Uppföljande assessment
Utöver en kvalitativ översyn och en kvantitativ analys erbjuder Onbird även möjligheten att genomföra en uppföljning med syfte att säkerställa att effekten från genomförda aktiviteter uppnåtts.
Vill du veta mer?

Torbjörn Dahlström
Senior agil/lean coach med bakgrund som ledare inom IT.

Jeffrey Schmitz
Senior agil coach med bakgrund som ledare inom IT.

Martin Comstedt
Senior agil coach med bakgrund som utvecklare, scrum master och produktägare.
KOSTNADSFÖRSLAG
Hör av er till oss för ett prisförslag på vår flödesassessment!
Om Onbird
Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.
Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.
Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.