Onbird for dummies
Så kan vi hjälpa er
Vad gör vi på Onbird? Och vad betyder ord som t ex transformation och förändringsledning? I korthet: vi hjälper er inte att jobba hårdare utan med fokus på rätt saker. För oss handlar det om att förenkla och effektivisera ert arbetssätt så att ni kan fokusera på det som är viktigt. Hur vi kan göra det kan du läsa lite mer om nedan.

Våra grundpelare är er nya förenklade vardag

Är det några av dina branschkollegor som vi har hjälpt?
Inget mumbo jumbo – vi gillar klarspråk

På många arbetsplatser är upplevelsen att IT-avdelningar och andra delar av organisationen inte riktigt talar samma språk. Det kan vara svårt att förstå vad pengarna investerade i IT faktiskt ger tillbaka. Det skapar en klyfta i kommunikationen mellan avdelningarna och kan verka förvirrande när IT pratar om leveranstider och tekniska termer. Vi faciliterar dialog och samverkan mellan IT och verksamhet.
IT kostar så mycket. Vad ger pengarna?
Vad pratar IT för språk egentligen?


Vi gör det vi blir tillsagda att göra, inget mandat till mer.
Ingen verkar vilja förstå oss på IT.
Ni ska inte behöva gissa! Klarspråk och tydlighet är grunden till förståelse, det är här vi kommer in i bilden. Vi förenklar och förklarar komplexa metoder och ramverk så att de kan användas på ett effektivt och förståeligt sätt. För oss är det viktigt att göra begrepp som transformationsledning, förändringsprocesser och agile mer begripliga. Betydelsen av dessa begrepp kan dessutom variera i praktiken beroende på er situation. Vi förstår era utmaningar och finns här för att hjälpa er att effektivisera er arbetsplats, både när det gäller kostnader och tidsanvändning.
Vad hjälper vi er med?

Vårt mål är att se till att ni snabbare kan ta er från en idé till att era kund faktiskt ser en förändring. Gärna på ett sätt så att ni dessutom hela tiden förbättrar er för egen maskin. Det i sin tur kan kräva arbete. Vi pratar mycket om förändringsprocess och hur det krävs förändringsledning för att ta sig framåt. Tillsammans med er skapar vi en mer tids- och kostnadseffektiv arbetsplats, där alla avdelningar kan spela ihop. Vi reducerar svinnet och ökar flödet mellan IT och verksamhet.

Därför arbetar vi mycket med praktiska övningar och diskussioner för att hjälpa er förstå varandra mer, så att ni kan bli mer effektiva och lösningssorienterade. Här ser ni några exempel på övningar vi brukar göra!


Trainwreck
En övning i agilitet
I simuleringen jobbar ni för bolaget ”Trainwreck” vars verksamhet går ut på att transportera olika typer av gods via tåg. Du som deltagare får möjlighet att själv uppleva nyttan av att anamma agila principer och metoder.

Birdville
Den agila staden
Deltagarna tränar på agil förändring genom byggnationen av en fiktiv stad. I simuleringen har vi en visonär borgmästare som ser framför sig en stad som ska locka massor med invånare.

Process Pizza
Övning i Kanban och Lean
Process Pizza är simuleringen där du får både baka stans godaste pizza! Dessutom får du på ett lekfullt och lärorikt sätt lära dig principerna för effektiva flöden, ”visual management” och Kanban enligt Lean.

Därför ska ni välja oss

Genom praktiska övningar och samarbete hjälper vi er att övervinna de klyftor och utmaningar som finns i er organisation. Kort sagt: vi ökar flödet av värde.
Vi vill ta organisationen framåt och fokusera på att skapa en effektivare kommunikation och arbetsprocess. Vi kan vara er agila coach, vara stöd inom IT Management samt hjälpa er i förändringsprocesser. Vår gedigna erfarenhet gör att vi kan tackla era utmaningar och stärka er vardag.



Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna.

Vi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer – både med och utan etablerade ramverk.

Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten.
Lär känna oss bättre
Kontakta oss så tar vi en kaffe och pratar lite närmare. Lär känna oss lite bättre, och vi lär känna er. Ett avslappnat första steg utan några förbehåll från någon sida!

Om Onbird
Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.
Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.
Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.