Webinar: Därför blir dina agila projekt sällan en succé

Tips från agila coacher och projektledare verkligheten

Inspelat webinar från den 21 augusti 2024

Hur ser vanliga ”agila projekt” ut egentligen och varför tycker vi att du borde veta det? Och varför blir de sällan den succé man hoppats på? Nu får du reda på varför agila projekt inte nödvändigtvis gör saker bättre. Om man inte skaffar sig koll, förstås – vilket du får av oss i detta webinar!

Både agila metoder och projektmetodik har fortsatt har sina cementerade platser inom utvecklingsområdet. Det har de flesta nu insett. Dock går de inte alltid ihop och det finns en hel del områden där det blir rena kontraorder för de stackare i mitten som ska försöka följa ramverken. För att råda bot på detta har man försökt slå ihop och kombinera metodikerna till någon form av kökkenmödding som inte plockar fram det bästa ur vare sig projektens struktur eller den agila lättrörligheten.

I detta inspelade webinar från Onbird diskuterar vi kring vår syn på verklighetens mix av projekt och agilitet. Vi går igenom vanliga ”agila projekt”-upplägg och skärskådar vilka för- och nackdelar som finns med respektive. Vidare tar vi avstamp i erfarenheter från våra uppdrag och delar med oss om våra bästa tips kring hur ni bäst slutar kombinera och börjar uppskatta både projekt och agilt för vad de är. Genom att kombinera aspekter – och inte hela metoden – från agilt och projekt kan organisationen bibehålla fokus och lyckas med sin tilltänkta förändring.

Talare

Martin Comstedt Onbird

Martin Comstedt

Coach och konsult inom förändringsledning.

Onbird-Linda-Dalberg

Linda Dalberg

Coach och konsult inom projekt- och förändringsledning.

Se inspelning av webinaret

Om serien ”Därför är dina agila projekt sällan en succé”

På Onbird delar vi gärna med oss av våra erfarenheter i ämnet agilitet och projekt. Vi har inga absoluta sanningar men diskuterar gärna de vanligaste fallgroparna vi stött på under våra år som förändringsledare, agila coacher och projektledare.

Projektmetodik har under många (alla?) år varit legio som upplägg för hur vi arbetar i en organisation. Den tillför gemensamma strukturer, tydlighet och gör det enkelt att få en överblick över det arbete som görs. För ett antal år sedan började våra IT-avdelningar att se mot agila metoder som grundinställning till förändring. De agila metoderna (exempelvis Scrum) möjliggör att snabbare leverera kundvärde, att minska de ekonomiska riskerna och skapar en mer hållbar utvecklingstakt. 

Båda metodikerna naturligtvis har sina för- och nackdelar och det blir särskilt tydligt när de ska kombineras inom samma organisation. På senare tid har man experimenterat med att kombinera metodikerna till en, s.k. ”agila projekt”. Det finns ingen entydig väg för hur detta görs på bästa sätt utan att vi vingklipper den ena eller den andra av metodikerna på sina fördelar. På Onbird fokuserar vi, som vanligt, på att nå resultat och förbättring och att skapa nya, kombinerade ramverk med ännu fler buzzwords och roller är inte vägen framåt.

Detta vi belyser i denna webinarserie är hur vi kan få samexistens mellan agil- och projektmetodik utan att göra för mycket avkall på vare sig struktur eller rörlighet. 

Om Onbird

Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.

Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.

Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.

Share This