Apollo 13 – affärskritisk serviceleverans
Kom igång med dina ITIL-processer på riktigt
- IT Service Management och ITIL-kunskaper i ett lärorikt och roligt scenario.
- Fantastisk övning för Servicedesk, incident, problem- och change-teams.
- Realistiskt scenario baserat på den verkliga Apollo13-missionen
Apollo 13 är ett simuleringsspel där deltagarna agerar Mission Control och konfronterar utmanande realtidsscenarion från rymduppdraget. I simuleringen får Mission Control uppdraget att tillhandahålla ”Mission Critical Services”, en utmaning som påminner om vardagen för IT-funktioner. Syftet med simuleringsspelet är att skapa förståelse för IT Service Management (ITSM) i en lärorik och rolig miljö.

Simuleringen riktar sig till
Simulering lämpar sig för IT- och serviceorganisationer som ansvarar för tjänsteleverans och support. Servicedesk, problem- och change-teams aktiveras direkt av övningens utmaningar. Med fördel kan man också involvera samarbetspartners, kunder, beställare och även icke IT-resurser.
Övningen kan användas både som introduktion till ett ITIL-initiativ eller vid vidareutveckling av ett ITSM-arbete. Apollo 13 har också visat sig att vara en effektiv metod för att få fart på ett låst processläge – gruppen aktiveras, kommunikation lossnar och konkreta steg framåt uppstår.
Inför övningen genomför Onbird en intagningsintervju för att förstå utgångsläget. Apollo 13 kan användas på ett generellt plan eller hjälpa till att belysa och utveckla specifika områden.
Takeaways
Simuleringen erbjuder i en lärorik och stimulerande miljö många viktiga lärdomar och takeaways, Bland annat får deltagarna uppleva:
- Praktisk träning med ITIL-koncepten Servicedesk, Incident, Problem och Change.
- Träning och teori i processdesign och processtillämpning.
- Grupparbete med prioritering och eskalering.
- Fokus på de nyckelområden som er organisation vill betona och träna på.
- Stärkt teamkänsla och energi inför förändringsarbete.
Efter Apollo 13 förstod äntligen hela organisationen vad Incident Management är. Nu har vi sex månader senare halverat mängden incidenter och sänkt snitt-tiden till lösning. Och våra kunder hör av sig med hurrarop om förbättringen!
Simuleringsinformation
Simuleringen består av en introduktion till rymduppdraget och därefter tar gruppen över och genomför fyra spelronder. Varje rond består av en planering-, genomförande- och reflektionsfas. Onbirds simuleringsledare faciliterar övningen och tillhandahåller coaching och kunskaper för att gruppen ska lära sig och säkra framgång i sitt uppdrag.
Baserad på den riktiga NASA Apollo 13-mission, deltagarna ansvarar för att bygga och skjuta upp sin raket, hantera störningar under rymdfärden, planera och införa förändringar samt att återhämta besättningen till jorden. Under resan sker aktivt arbete med kommunikation och processförbättring för att lyckas.
Simuleringen kräver inga förkunskaper och gruppen kan med fördel blandas med både personal inom och utom IT-organisationen såsom beställare, kunder eller liknande.
- Simuleringens levereras som en heldagsövning.
- Varianter på två-dagars leverans (inklusive ITIL-teori) eller komprimerad halvdag finns.
- En Mission Control-grupp består av 8-14 deltagare. För större grupper kan parallella övningar genomföras.
- Kickoff, utbildning eller annan kreativ format – övningen skapar energi och dynamik.
Kontakta oss för prissättning per individ eller för hel grupp.
Glöm inte att kika på våra andra jättebra övningar för kickoff och teambuildning!
Om Onbird
Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.
Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.
Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.
Om Onbird
Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.
Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.
Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.