Teknisk skuld – hur kan vi minska den?
Ta kontroll över din tekniska skuld idag – strategi, verktyg, checklistor och rätt nyckeltal.
Välkommen till vår guide i e-boksformat! Skapad med syfte att hjälpa din IT-funktion att minska er tekniska skuld, förstärka er plats som strategisk tillgång för verksamheten och öka flödet i kommande IT-leveranser.
Vad ingår i guiden?
- Strategi för att möta teknisk skuld
- Checklistor för stöd i genomförande
- Råd, tips och föreslagna nyckeltal för att validera "avbetalningen" av den tekniska skulden
Hur får vi bukt med vår tekniska skuld?
Teknisk skuld är en utmaning för alla organisationer idag. IT-landskapet och graden av integration av IT-lösningar i verksamhetsprocesser gör att teknisk skuld inte kan ignoreras. Kostnaden för eftersatt hantering, minskad affärs- och verksamhetsmässig flexibilitet och långa ledtider i anpassning till nya förutsättningar är priset för teknisk skuld.
Med vår Guide ”Effektiv hantering av teknisk skuld – praktiska steg för en CIO” får du konkreta tips, råd och metoder för att mätbart kunna följa minskning av teknisk skuld i din organisation.
Ladda hem guiden:
Effektiv hantering av teknisk skuld
Vad finns det i guiden?
Praktiska Steg för Att Identifiera och Minska Teknisk Skuld: Enkla, handfasta råd som du kan börja tillämpa direkt.
Konkreta Checklistor: Checklistor för både egenutvecklade system och standardsystem som hjälper dig att få överblick och planera åtgärder.
Nyckeltal och Mätmetoder: Mätbara sätt att följa upp hur teknisk skuld påverkar din verksamhet och hur effektivt arbetet med att minska den fortskrider.
Strategisk Insikt för CIO:er och IT-strateger: Lär dig hur teknisk skuld kan hanteras som en del av organisationens övergripande strategi för att öka flexibilitet, lönsamhet och innovationsförmåga.
Den här e-boken/guiden är för dig som arbetar i gränslandet mellan teknik och affär, oavsett om du är IT-chef, affärsledare, projektledare eller del av ett team som vill skapa större värde för organisationen.
Är det några av dina branschkollegor som vi har hjälpt?
Vad är teknisk skuld?
Teknisk skuld – definition
Alla som jobbar inom eller nära IT har någon gång hört begreppet. Enligt ITIL definieras teknisk skuld som ”the total rework backlog accumulated by choosing workarounds instead of system solutions that would take longer”. Vil brukar förtydliga begreppet ytterligare på följande sätt.
Teknisk skuld är en metafor som beskriver de långsiktiga konsekvenserna av kortsiktiga tekniska beslut, där snabbhet eller enkelhet prioriteras över hållbarhet och kvalitet. Teknisk skuld uppstår när system, kod eller tekniska lösningar implementeras på ett sätt som möter omedelbara behov, men som skapar ineffektivitet och högre kostnader eller begränsad anpassningsförmåga över tid. Likt finansiell skuld växer den över tiden.
Vanligtivs kan man dela in teknisk skuld tre olika typer:
- Avsiktlig teknisk skuld: Uppstår när organisationer medvetet väljer en enklare eller snabbare lösning för att möta deadlines eller affärsbehov, med planen/ambitionen att förbättra eller ersätta den senare (och vi vet ju hur det brukar sluta?).
- Oavsiktlig teknisk skuld: Uppstår på grund av bristande kunskap, dålig planering, eller oförutsedda konsekvenser av tekniska val. Inte sällan val som där och då verkade vara bra val.
- Föråldrad teknisk skuld: Uppstår när system eller lösningar inte uppdateras eller moderniseras antingen i takt med förändrade affärskrav eller teknologiska framsteg. Eller genom kortsiktiga besparingar samt undvikande av komplexa åtgärder (som därmed tenderar att bli både dyrare och ännu mer komplexa i framtiden).
Egenskaper – Teknisk skuld
I huvudsak kan man säga att teknisk skuld har tre viktiga negativa egenskaper.
- Ränta: Precis som med finansiell skuld men inte bara som en ren kostnad utan också längre ledtider, högre komplexitet och ökade krav på underhållsarbete.
- Ursprunglig kapitalkostnad: Ju längre åtgärder skjuts upp, destor större blir kostnaden och räntan.
- Strategisk påverkan: Teknisk skuld påverkar inte bara IT utan även verksamhetens förmåga att anpassa sig till nya kundkrav och marknadsförutsättningar samt övergripande förmåga till innovation och förnyelse.
Vad tillför Onbird?
Kort sagt: vi ökar flödet av värde genom organisationer.
Detta gör vi genom att skapa
- Samverkan verksamhet och IT
- Bättre flöde i IT-leveranser
- Pragmatisk användbara praxis och verktyg
- Energi och driv till förbättring
Genom en tydlig närvaro och ett både praktiskt och coachande ledarskap, ser vi till att fokus hamnar på de affärsmässiga målen istället för i sina silos.
Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna.
Vi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer – både med och utan etablerade ramverk.
Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten.
Om Onbird
På Onbird tror vi på några enkla saker. Vi tror att organisationer idag sitter på en mängd outnyttjade förmågor. Enkelhet strävar vi alltid efter. Vidare tror vi på att man först måste definiera vilket problem som man vill lösa innan man definierar lösningen. Slutligen upplever vi att vi skapar mest värde åt våra kunder när vi hjälper dem att själva utvecklas och hitta lösningen.
Utifrån det har vi utvecklat en portfölj av tjänster, produkter och utbildningar som vi använder för att hjälpa våra kunder. I portföljen finns kunskap, produkter och lösningar baserade på kända ramverk. Men ramverken kan aldrig vara lösningen eller målet. De kan bäst användas som ett medel för att nå målet. Ibland kallar vi detta för ett ”agnostiskt perspektiv eller förhållningssätt” till ramverk.
Bland våra kunskapsområden erbjuder vi kompetens inom Agile, DevOps, Lean och ITSM och ingen av dessa är alltså slutmålet.
Som ett exempel visar vi några utvalda kunder som vi har arbetat med tidigare: