IT – en kostnad eller en strategisk tillgång?

En guide till förflyttningen från kostnadspost och riskfaktor till generator av konkurrensfördelar.

Välkommen till vår guide i e-boksformat! Skapad med syfte att hjälpa din IT-funktion att bli en strategisk tillgång som driver affärens resultat och nyttjas med optimism och glädje.

Vad ingår i guiden?

  • Adressering av tydliga problemområden
  • Sätt att angripa dessa utmaningar
  • Ledning i förtydligandet av IT som en vital och integrerad del av affärens verksamhet och resultat

Hur får vi affärssidan att älska oss?

Många organisationer ser fortfarande IT som en kostnad snarare än en strategisk tillgång. Detta synsätt riskerar att hålla tillbaka innovation och konkurrenskraft i en allt mer digitaliserad värld. Men tänk om du kunde förändra den bilden och istället göra IT till en av verksamhetens starkaste drivkrafter för tillväxt och framgång?

Vår e-bok ”IT – en kostnad eller en strategisk tillgång” ger dig en tydlig guide till hur du kan omvandla IT från ett nödvändigt ont till en central del av din företagsstrategi. Med praktiska exempel och handfasta råd visar vi hur IT kan bidra till långsiktig lönsamhet och affärsutveckling.

IT-strategisk-bok

Ladda hem e-bok:
IT – en kostnad eller en strategisk resurs?

Varför ska du läsa den här e-boken?

  • Du vill förbättra samarbetet mellan IT och andra affärsenheter.
  • Du behöver konkreta strategier för att modernisera IT och öka dess värde.
  • Du söker praktiska lösningar för att mäta och visa på ITs affärsnytta.
  • Du vill att din organisation ska ligga i framkant och utnyttja ITs fulla potential.

Den här e-boken är för dig som arbetar i gränslandet mellan teknik och affär, oavsett om du är IT-chef, affärsledare, projektledare eller del av ett team som vill skapa större värde för organisationen.

Är det några av dina branschkollegor som vi har hjälpt?

Adlibris logo

Vad är en strategisk tillgång?

För att förstå varför IT bör ses som en strategisk tillgång, är det viktigt att först definiera vad en sådan tillgång innebär. En strategisk tillgång är något inom verksamheten som:

  • Ger långsiktigt värde: Det skapar inte bara kortsiktiga vinster utan bidrar till företagets långsiktiga framgång och stabilitet.
  • Erbjuder konkurrensfördelar: Det hjälper företaget att skilja sig från konkurrenterna på ett sätt som är svårt replikera.

Utöver det, har en strategisk tillgång en central roll i organisationens övergripande strategi. Den är integrerad i företagets mål och har en direkt påverkan på förmågan att uppnå dessa mål. För att en tillgång ska kunna ge denna typ av värde krävs det dock investeringar i tid, pengar och resurser.

IT är inget undantag.

Vad tillför Onbird?

Kort sagt: vi ökar flödet av värde genom organisationer.

Detta gör vi genom att skapa

  • Samverkan verksamhet och IT
  • Bättre flöde i IT-leveranser
  • Pragmatisk användbara praxis och verktyg
  • Energi och driv till förbättring

Genom en tydlig närvaro och ett både praktiskt och coachande ledarskap, ser vi till att fokus hamnar på de affärsmässiga målen istället för att hamna i sina silos.

Onbird
Vi har anpassat alla våra utbildningar och workshops till digitala- och IRL-format.

Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna.

Vi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer – både med och utan etablerade ramverk.

Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten.

Både online och in real life

Vi har anpassat alla våra utbildningar och workshops till digitala- och IRL-format.

Helst inga powerpoint

Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna.

Utbildningsmoment

Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten.

Lång erfarenhet

Vi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer – både med och utan etablerade ramverk.

Om Onbird

På Onbird tror vi på några enkla saker. Vi tror att organisationer idag sitter på en mängd outnyttjade förmågor. Enkelhet strävar vi alltid efter. Vidare tror vi på att man först måste definiera vilket problem som man vill lösa innan man definierar lösningen. Slutligen upplever vi att vi skapar mest värde åt våra kunder när vi hjälper dem att själva utvecklas och hitta lösningen.

Utifrån det har vi utvecklat en portfölj av tjänster, produkter och utbildningar som vi använder för att hjälpa våra kunder. I portföljen finns kunskap, produkter och lösningar baserade på kända ramverk. Men ramverken kan aldrig vara lösningen eller målet. De kan bäst användas som ett medel för att nå målet. Ibland kallar vi detta för ett ”agnostiskt perspektiv eller förhållningssätt” till ramverk.

Bland våra kunskapsområden erbjuder vi kompetens inom Agile, DevOps, Lean IT och ITSM och ingen av dessa är alltså slutmålet.

Som ett exempel visar vi några utvalda kunder som vi har arbetat med tidigare:

Adlibris logo
Share This