Kontakta oss

Postadress:

Onbird Services AB
Kivra: 556895-5131
106 31 Stockholm

Besöksadress:

Klarabergsviadukten 70
111 64 Stockholm

Ringa/Maila:

Telefon: 0733-477 650
E-mail: hello@onbird.se

Kontaktformulär

Istället för att skicka email eller ringa, kan du fylla i formuläret nedan. Vi kommer att återkoppla så snart det är möjligt.

Vanliga frågor

Vad betyder agil transformation?

Det kan egentligen betyda lite olika saker men framför allt handlar det om att lämna gamla metoder och strukturer för att anamma ett mer lättrörligt och flödeseffektivt arbetssätt i organisationen. 

Var kan jag läsa mer om agila metoder?

Vi har ett omfattande bibliotek av inspirerande och lärorika bloggar och inlägg. Gå till vårt Kunskapscenter och välj vilket område du vill veta mer om, eller läs bland våra blogginlägg.

Hur lång tid tar en agil transformation?

I grund och botten är det nog tveksamt om man kan bli ”klar” med en transformation. Den tanken vilar ju på idén att världen därmed inte kommer att förändras runt oss. En kanske bättre fråga är ”hur snabbt kan vi förvänta oss att se resultat av vårt förändringsarbete”? Den frågan har sannolikt inte ett enkelt svar, men i regel brukar de positiva effekterna av visualisering av arbete, teambaserat arbete och bättre balans i iterationer uppstå redan inom några få månader. 

Passar agila transformationer alla typer av organisationer?

Agila metoder togs från början fram för att hjälpa systemutvecklingsorganisationer. Vi på Onbird tror därför att man ska vara försiktig med att försöka tvinga in agila metoder överallt i en organisation. Men vi tror också precis lika mycket på att det finns många goda aspekter av det iterativa arbetet, fokuset på värde och flödeseffektivitet samt ständigt lärande och utveckling inom det agila som lämpar sig väl för, om inte alla så åtminstone, de flesta typer av organisationer. 

Vi inom IT är redan effektiva, det är vår verksamhet som är problemet

I princip tycker vi att det är fel att separera mellan verksamhet och IT. Vi har ju inte IT i verksamheten för skojs skull. Och om samarbetet med verksamheten haltar så är nog lösningen inte bara att verksamheten ska anpassa sig till oss på IT. Vi måste gemensamt hitta förklaringen till problemen och sedan definiera lösningen. 

Vår IT-organisation förstår inte vår verksamhet alls

I huvudsak tror vi att det är fel att separera mellan verksamhet och IT. Vi har ju inte IT i verksamheten för skojs skull. Och om samarbetet med IT-organisationen haltar så är nog lösningen inte bara att IT ska anpassa sig till oss inom verksamheten. Vi måste gemensamt hitta förklaringen till problemen och sedan definiera lösningen.

Går det att mäta effektiviteten i IT-leveransen?

Mätning är ofta svårt och för komplexa IT-tjänster och leveranser kan det vara ännu svårare. Vi på Onbird har dock hjälpt flera organisationer att hitta bra balanserade mätmetoder och strukturer historiskt. Detta utan att för den delen hamna i svåra och icke-värdeskapande SLA-diskussioner som ingen är riktigt nöjd med. Mäter man inget är det dock svårt att veta vad som förbättrats eller inte. 

Kan verkligen alla era konsulter allt?

Självklart inte. Men det är några saker som vi värderar högt inom Onbird. En av dessa saker är just kompetensutveckling, kompetensbreddning och ett fokus på ständigt lärande. Vi har alla massor av saker kvar att lära oss. Ett sätt vi på Onbird använder för att öka vår kompetens är att alla våra konsulter också är pedagoger. Det betyder att vi kan både teorierna och modellerna såväl som att praktisera dessa i våra konsultuppdrag. 

Gör Onbird alla typer av förändringsprojekt?

Nej, det finns områden som vi helt enkelt inte har någon kompetens inom. Vi håller oss i huvudsak till skärningen mellan verksamhet och IT alternativt inom våra olika kompetensområden Agile, DevOps, ITSM och Lean IT. Men hör gärna av er med ert problem så kan vi se om vi ändå har möjlighet att hjälpa er med just era utmaningar.

Driver ni som jobbar med agila metoder verkligen projekt?

Absolut jobbar vi med projekt ibland. När projektmetoder lämpar sig för uppgiften vill säga. Men även i våra projekt fokuserar vi mycket på att jobba i korta iterationer med snabba feedbackloopar och en respekt för de komplexiteter som kan finnas. Läs gärna mer om vilka typer av projekt vi ofta hjälper till med genom att klicka på ”Projekt och förändringsledning”.

Om Onbird

Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.

Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.

Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.

Onbirds partners

TobbeD-Onbird-Seniorkonsult

TORBJÖRN DAHLSTRÖM

Konsult & partner

Konsult inom organisationsutveckling, IT-styrning och förändringsledning. Torbjörn driver på med massor av frågor och envis fokusering på kundvärde. DevOps, Agile/Scrum/SAFe, ITIL, Lean IT och ledarskap hör till hans många certifieringsområden.

Läs mer på LinkedIn

Martin Comstedt Onbird

MARTIN COMSTEDT

Konsult & partner

Konsult inom Agil organisationsutveckling och förändringsledning. Martin är nyfiken och frågvis, och coachar kunden till kreativ och ständig förbättring. Certifieringar är många – DevOps, Lean IT, ITIL, Agile/Scrum/SAFe och förändringsledning.

Läs mer på LinkedIn

Personal Jeff

JEFFREY SCHMITZ

Konsult & partner

Konsult inom IT-styrning, pedagogik och förändringsledning. Favvo-verktyg är färgpennor och ett blädderblock för att driva kreativa workshops. Certifieringslistan innehåller en blandning av ITIL, Agile/Scrum/SAFe, Lean IT, DevOps m.m.

Läs mer på LinkedIn

Share This