Kundcase

Hur ser verkligheten ut?

Att teoretisera kring utmaningar i all ära, men det vi gillar mest är förstås att hjälpa våra kunder att praktiskt göra IT till en uppskattad och strategisk tillgång i vardagen. Det kan göras på många olika sätt, läs mer nedan för några exempel på vårt arbete.

Varför läsa om kundcase?

Mycket på onbird.se handlar om vad vi kan, vad vi säger att vi gör och våra tips till dig som läsare. Men det vi gör mest är att hjälpa organisationer att se IT som en positiv strategisk tillgång. För att ytterligare förstärka din IT-organisation, har vi listat några exempel på vad vi gjort hos våra kunder. Klassiska kundcase, alltså. 

Kundcase: Varbergs Kommun

IT-avdelningen på Varbergs kommun ville skapa ett enhetligt ’Ett IT’, öka kundorienteringen och effektivisera flödet från förfrågan till driftsättning. Genom riktad coachning och strukturerade workshops byggdes en gemensam målbild och en stabil arbetskadens som tydligt förbättrade flödeseffektiviteten och kundfokuset.

Insats

Utbildning, workshops, coachning av team och ledning, strukturering av arbetssätt

Genom att införa en tydlig kadens och struktur i våra arbetsflöden har vi tagit ett stort kliv framåt. Möten har fått en tydlig funktion, samarbetet mellan teamen fungerar bättre – och vi ser redan resultat i form av högre leveransförmåga och ökad arbetsro. Det här är en förändring som faktiskt gör skillnad i vardagen.

Håkan Axelsson

IT-chef, Varbergs Kommun

Luleå Kommun digitalt planprogram

Kundcase: Luleå Kommun

Norra Sverige står inför stora utmaningar att bygga ut infrastrukturen för den så kallade Gröna Omställningen. För att möta kraven på snabbare och flexiblare processer tog Luleå Kommun in Onbird för att lära ut agila metoder i projektet att ta fram ett digitalt planprogram för Luleå Industipark. Det lyckade projektet levererade en prototyp på endast 6 veckor och har dessutom rönt uppmärksamhet i hela GIS-Sverige!

Insats

Utbildning, workshops, coachning av team och ledning, strukturering av arbetssätt

Vi har lärt oss otroligt mycket på vägen under det här projektet! Att jobba agilt är ett annat sätt att angripa problem än vad vi vanligtvis gör och det har visat sig vara väldigt lyckat. Framförallt har vi hittat ett framgångsrikt sätt att jobba med konsulter.

Frida Lindberg

Planchef, Luleå Kommun

IDNET-workshop

Kundcase: Idnet

Idnets starka tillväxtökning de senaste åren har lett till ett behov av tydligare processer och ett ökat flöde gentemot kunderna, främst i form av kortare ledtider. Onbirds uppdrag tog avstamp i att skapa inspiration, samsyn och ökad kompetens i optimering av leveransen.

Insats

Utbildning och workshops.

Andra kunder vi arbetat med

Adlibris logoIDNET logoIDNET logo

 

Kontakta oss för att få veta mer

Fyll i formuläret så återkommer vi för en avstämning med syfte att diskutera vad som skulle passa era utmaningar. 

change

Om Onbird

Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.

Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.

Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.

Share This