Kundcase Idnet – Kickoff
Onbird fick uppdraget att utbilda, coacha och inspirera Idnet i deras resa mot ökad flödeseffektivitet
Utmaningarna
Idnets starka tillväxtökning de senaste åren har lett till ett behov av tydligare processer och ett ökat flöde gentemot kunderna, främst i form av kortare ledtider.
Utförandet
Två dagars konferens där hela bolaget var med. Vi varvade ett minimum av teori med övningar och gruppdiskussioner för praktiserat lärande.
Kul – Inspirerande – Tillämpbart
Uppdraget
Skapa inspiration, samsyn och ökad kompetens kring fortsatt arbete med optimerad leverans.
-Undersöka hur organisationen och processer är optimerade för bästa möjliga värdeflöde.
–Säkerställa att alla medarbetare på Idnet har verktyg för att förstå hur Idnets flöden ser ut genom att:
- Kartlägga vart i flödet flyter det på och var stannar det upp?
- Vilka är flaskhalsarna ”de svagaste länkarna i kedjan”?
- Vart förekommer det svinn/waste i flödet?
- Hitta sätt att eliminera slaskhalsar och svinn.
Gruppdiskussioner och teori
Vi gick igenom följande delar:
- Definitionen av ineffektivitet och effektivitet.
- Grunderna inom flödeseffektivitet och Lean.
- Hur upptäcks och reduceras svinn inom en organisation?
- Skapa förståelse för dynamiken push and pull för att kunna optimera flöde: Gå från ett system där uppgifter trycks på resurser oavsett deras tillgänglighet, skapar överbelastning och väntetider. Till ett system där resurser drar in arbete till sig utifrån sin kapacitet och tillgänglighet.
- Hur skapas resurs- och flödesoptimering i balans?


Övningar
För att realisera teorin och på ett lekfullt sätt och coacha deltagarna till att på egen hand kunna upptäcka och vända ineffektivitet till effektivitet genomfördes ett antal övningar.
Process Pizza
Praktisk övning där deltagarna driver en Pizzabutik
Syftar till att belysa optimering av flöde och processer.
I övningen får deltagarna möjlighet att lära sig bättre förstå hur processer optimeras genom “single piece flow”, vikten av visualisering, hur flaskhalsar kan identifieras och elimineras samt hur mätning och nyckeltal används för optimering av flöden. Utöver detta synliggörs också effekter av planerat respektive oplanerat arbete av ett teams förmåga att leverera i effektiva flöden.

Bollhavet värdeleverans
Övning där gruppen ska korsa ett bollhav
Förutsättningar för genomförande och fallgropar gör att gruppen måste både samarbeta och ha fokus på värde till kund för att lyckas. Övningen syftar till att påvisa hur arbetslaget genom iterationer av förbättringar kan optimera värdeflödet till kund.
Lean Coffee sessions mellan övningarna
Förankra praktiserade och teoretiska kunskaper mot vardagen
I korta gruppsessioner diskuteras praktiska problem och utmaningar från organisationen och hur de kan lösas med hjälp av de kunskaper som förmedlats i övningarna.
Värdeströmsövning Cykelbutik
Deltagarna lär sig att mappa ut värdeflöde genom ett case
Vi följer en webbshopbeställning av en cykel till upphämtning i fysisk butik. Övningen ger deltagarna handfasta verktyg att tillämpa i vardagen för att mappa ut, förstå och optimera värdeflöden. Fokus på mätbar förbättring och skillnad mellan värdeadderande respektive icke-värdadderande arbete som kan elimineras.
”Onbird levererade en av våra mest inspirerande kickoffs någonsin! Genom skicklig facilitering skapade de energi, engagemang och en djupare förståelse för flödeseffektivitet i hela teamet. Resultatet? Inspiration som lever vidare i vår vardag. Högsta betyg!”
Christina Befwe och Petter Lagström, Idnet

Mer info/Kontakt
![]() | Du kan läsa mer om Idnet här |
Vill du veta mer om vårt uppdrag? Kontakta Onbirds Torbjörn Dahlström som fungerade som uppdragsansvarig för vårt arbete med Idnet!