The Challenge of Egypt – Agil projektledning
Praktisera Agil projektledning i affärssimuleringen ”The Challenge of Egypt”
- Agile avmystifierat och förklarat i ett lärorikt och roligt scenario
- Träna på hantering av beställare och utvecklingsgrupp
- Kanban, visual management och effektiv sprintplanering
- Förståelse för den agila cykelns många komponenter
Redan för 5000 år sedan hade egypterna utvecklat sina förändringskunskaper så långt att de kunde bygga jättelika pyramider. The Challenge of Egypt är ett simuleringsspel där deltagarna arbetar som ett utvecklingsteam med en stor utmaning. Egyptens Farao har beställt en pyramid och gruppen bär ansvaret att leverera.
Syftet med simuleringsspelet är att skapa förståelse för god Agil metodik i en lärorik och rolig miljö. Övningen ger gruppen möjlighet att öva och uppnå ”learning by doing”. För att bygga en pyramid krävs effektiv planering, kommunikation, budgetering och riskhantering.

Projektet
Farao har efter konsultation med sin rådgivare bestämt sig för att resa en pyramid tillägnad livet efter döden. Projektteamets ansvar blir att bygga detta monument åt honom. Teamet har 24 år på sig att bryta sten, transportera den til l byggplatsen och resa pyramiden. Resurser behöver planeras och budgeten måste hållas.
Takeaways för individ och organisation
- Hands-on praktik med typiska utmaningar i ett projekt
- Agila baskunskaper såsom den agila cykeln, roller, moment och artefakter
- Förbättrad gruppdynamik och förståelse för roller och ansvar
- Backlog-arbete såsom prioritering, planering, rapportering och grooming
- Kravinhämtning via epics och stories
- Hur kunden och affärsverksamheten på bästa sätt involveras för att kunna ta sitt ansvar i förändring
Simuleringen riktar sig till
Simuleringen The Challenge of Egypt är för organisationer som ser arbetar med agilitet och vill få ännu bättre resultat från sin iterativa förändring. Den vänder sig till alla organisationer som vill använda Agile (och de underliggande principerna från Lean, DevOps och ITSM) för att effektivisera förmågan att förstå och leda förändring. Övningen kan användas både som introduktion till ett Agile-initiativ eller vid vidareutveckling av Agile-förmågor i organisationen.
Onbirds kunder har upplevt många positiva effekter av att involvera ledningen, produktägare, leverantörer, och ”icke Agile-kunniga” i spelet.
Inför övningen genomför Onbird en intagningsintervju för att förstå utgångsläget. The Challenge of Egypt kan användas på ett generellt plan eller hjälpa till att belysa och utveckla specifika områden.
Simuleringens komponenter
Den agila projektledningssimuleringen Challenge of Egypt består av 4 huvudsakliga iterationer. Under totalt 24 år ska teamet ta ansvar för att leda och färdigställa konstruktionen av faraos pyramid. I simuleringen kommer deltagarna att få lära sig om koncept som
- Produktägare och styrning av prioriteter
- Iterativa leveranser med löpande feedback från beställare och intressenter
- Visualiering av arbetet samt uppföljning på progress mot målen
- Cykliskt arbete för att planera, styra och följa upp leveranser från teamen
- Uppskattning av arbetsomfång och komplexitet i krav
Under simuleringens iteration får teamet ta sig igenom en planeringsfas, en produktionsfas, en demofas samt en uppföljande analys och retro-fas.
Genom att i korta moment utföra arbetet och löpande utvärdera metoder och interna rutiner kommer teamet löpande att förbättra sin leverans och förmåga att möta kraven på projektet.
Simuleringsinformation
IStrukturen i spelet ligger i linje med Agile och Scrum-principer. Deltagare åtar sig roller som produktägare, agil-coach, kvalitetskontroll, produktion, och test. Iklädd dessa roller får de tillfälle att tillsammans ta sig igenom projektets flertal iterationer mot lyckad leverans.
För varje spelomgång får projektteamet tillfälle att Planera, Designa, Applicera, och slutligen Reflektera över sitt arbete i spelet.
- Simuleringens levereras som en heldagsövning.
- Variant på två-dagars leverans (inklusive Agile-teori) finns.
- Ett Egypt-team består av 8-10 deltagare. För större grupper kan parallella övningar genomföras.
- Kickoff, utbildning eller annan kreativ format – övningen skapar energi och dynamik.
Kontakta oss för prissättning per individ eller för hel grupp.

The Challenge of Egypt ® is a registered trade mark of Gamingworks. All rights reserved. Onbird är en licensierad partner till Gamingworks.
Om Onbird
Onbird bildades 2006. Nu som då betraktar vi IT som en strategisk tillgång för verksamheten och vi vill bidra till en framtid där denna tillgång betraktas och nyttjas med optimism och glädje. I vårt arbete tar vi roller som ledare, coach och pedagog i syfte att skapa ett bättre flöde av värde genom IT. När vi är riktigt duktiga på det vi gör hjälper vi verksamheter att nå sina mål och snabbare anpassa sig till nya förutsättningar.
Vårt arbete omfattar kunskapsområden såsom flödeseffektivitet/Lean, agilitet, Devops, ITIL/IT Service Management samt projektledning. Våra tjänster består av verksamhetsutveckling, coachning, operativ och strategisk ledning, processoptimering, förändringsledning, workshops och utbildningar.
Företagets anställda har förutom praktisk erfarenhet från chefs- och linjebefattningar inom IT-organisationer även certifiering inom ovanstående kunskaps- och tjänsteområden. De representerar både praktisk och teoretisk erfarenhet, med god förmåga att utveckla och driva kundorienterade IT-organisationer.