Jo, så är det – ITIL är fortfarande oerhört relevant
Alltså glöm alla protester. Lägg ner de defensiva anklagelserna om ”för mycket byråkrati” och ”det fungerar inte här”. IT Service Management och ITIL är mer relevanta än någonsin för dagens IT. För att klargöra redovisar vi fem snabba skäl till varför:
5 skäl till dess fortsatta relevans
- IT handlar om tjänster.
ITIL klargjorde detta för över 20 år sedan medan de flesta av oss gick vilse i de tekniska komponenterna. Det stora värdet av IT är vår förmåga att smälta samman IT-tillgångar i en harmonisk mix som faktiskt levererar värde. Service, service, service… För att klargöra så är detta är vad vi kallar en IT-tjänst. - Att förstå och supportera break-fix av IT är fortfarande (tyvärr) ett av våra kritiska IT-leveranser.
Även om/för att vi inte tolererar nertid måste vi leverera effektiv hantering av incidenter, problem och förändringar. Uppenbarligen kvarstår många missförstånd här – ITIL kan hjälpa. - ITILs v3 livscykel och ITIL4s Service Value System är stödjande illustrationer av ett arbetsflöde som säkerställer tillgängligt, konsekvent och strukturellt sund IT.
Från möjlighet till levererat värde måste vi etablera en välfungerande organisation och bygga oberoende funktionalitet. Samtidigt som vi förstår det ömsesidiga beroendet. ITILs vägledning för bästa praxis ger oss ett ramverk för just detta. Dessutom samspelar det i sin tur med andra ramverk som Agile, DevOps och Lean IT. - Att förtydliga vårt IT-erbjudande är viktigt.
Hur ska vår kund förstå vad vi gör om vi inte kan presentera det på ett tydligt och trovärdigt sätt? Förutom processtöd kan ITIL också hjälpa till med förtydligande av på portfölj- och kataloghantering. Med andra ord, låt oss få ordning på vårt erbjudande. - ITIL handlar främst och slutligen om värde för kunderna.
Således som IT-leverantörer MÅSTE vi kunna relatera våra beslut och leveranser till just detta – värde. Det jag först uppfattade som säljpropaganda och management-speak förstår jag nu som kärnan i det hela. I slutändan må det verka enkelt, men IT borde jobba med formulering av värde varje dag för att bli världsklass.
Ett bibliotek med kunskap och stöd
Sammanfattningsvis har vi ett ITIL-bibliotek med dokumentation av bästa praxis, kursutbud och stödmetoder som ger hjälp på både en praktisk och mer detaljerad teoretisk nivå. Och ja – det har också varit källan till mycket debatt, många onödiga processdiagram och mycket huvudvärk. (Medan det förra kan och bör förbättras, är det senare att förvänta sig med storskaliga kunskapsramar?) Låt inte detta deprimera dig – ta det i lagom stora bitar och fortsätt. IT i världsklass är inte tänkt att vara lätt, men det är möjligt med konsekvent och medveten ansträngning över tid.
Nu när dagens IT är affärskritisk och surr om digitalisering finns överallt måste vi som arbetar med IT bli ännu tydligare en källa till transformation och förbättring. Det är på många sätt enkelt men inte lätt, och vårt jobb är att ständigt lära oss. Av detta skäl kan och skall ITILs ramverk tjäna som en kunskapskälla, med stöd och relevans för alla moderna IT-verksamheter.
ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited. All rights reserved.
Lär dig mer om ITIL
Onbird erbjuder en variation av kurser och workshops i ITIL. Missa inte vår uppskattade ITIL Foundation utan PowerPoint!
Vanliga misstag när man inför agila metoder och hur man undviker dem
Jo, så är det – ITIL är fortfarande oerhört relevant av Jeffrey Schmitz | feb 14, 2023 | ITIL/ITSM Att införa agila metoder i en organisation kan vara en spännande och givande resa, men det finns utmaningar på vägen. På Onbird, där vi har…
Nedbrytning av arbete - hur?
Jo, så är det – ITIL är fortfarande oerhört relevant av Jeffrey Schmitz | feb 14, 2023 | ITIL/ITSM Inledning När vi på Onbird ombeds hjälpa en kund med struktur för planeringsarbete, så är det ofta i själva verket steget innan - nedbrytningen av…
CIO-utmaningar 2024
Jo, så är det – ITIL är fortfarande oerhört relevant av Jeffrey Schmitz | feb 14, 2023 | ITIL/ITSM I takt med att den digitala transformationen accelererar, blir IT alltmer kritiskt för företagens framgång. Trots detta finner sig CIO:er och IT-avdelningar ofta på efterkälken…