MarsLander – en simulering i Agile Service Management

Upptäck hur du kombinerar nyttan av Agile och Service Management enligt ITIL 4. MarsLander är den uppföljaren till affärssimuleringen Apollo 13 (framröstad som världens mest populära affärssimulering). Simuleringen MarsLander är en dynamisk gruppövning som kombinerar process- och stabilitetsbehov med snabb förändring. MarsLander-teamet har till uppgift att utveckla sina agila Service Managementförmågor genom mjukvarulösningar samtidigt som hårdvaran måste ta sig längre än någonsin och landa tillförlitligt på en främmande, röd planet.

Launch a rocket with the MarsLander on board, bring it to Mars,
and collect valuable data for Universities and Research Centers.

MarsLander hjälper IT-organisationer att se, känna och uppleva nyttan av en transformering till en mera agil driftsorganisation integrerad med sunda ITSM-principer. Följande frågeställningar bearbetas:

  • Hur organiserar vi ansvarstagande, responsiva drifts- och supportteam?
  • Hur kan vi reducera ledtider och helt enkelt svara snabbare?
  • Hur gör vi våra ITSM-processer smidiga, lättrörliga och till ännu bättre stöd för vår leverans
  • Hur skapar vi en bättre relation med beställare och kund för att kunna samskapa värde i tjänsteleveransen?
  • På vilket sätt involverar vi leverantörer och kollegor end-to-end?
  • Vilken takt ska vi hålla för att känna “flow” och möta kundkraven?
  • Hur kan visualeringsverktyg såsom Kanban hjälpa driftsorganisationer?

Simuleringen riktar sig till

Denna simulering, som baserar sig på ITIL 4 och Agile Service Management lämpar sig för både kunder och leverantören av IT-tjänster. Dev, Ops och supportteam samspelar för att säkra både förändring och funktion. IT-ledning tränar på coaching och facilitering av små, agila team. Utvecklings- och testresurser arbetar i korta, tajta cykler för att uppnå förändring. Och Verksamhetens ledare slipar på en tydligare kravbild samt integrering med sin viktiga IT-leverantör.

Om Marslander

Er utmaning är att stödja ”Mission Center” så att de kan uppnå sina mål med rymdfärden. Mission Director styr uppdraget och leder ett team bestående av Flight Operation, Navigation och communication experts. Dessa specialister ska säkra uppdraget i enlighet med målen samt under kontraktuella krav med kund och leverantörer.

Mission Supporteamet hanterar alla störningar som uppstår under rymdfärden. Utvecklingsteamet utvecklar och förvaltar applikationerna, funktionalitet och buggfixar som måste implementeras. Leverantörerna stöder Mission Support med datakommunikationstjänster och lagringslösningar. Service Manager hanterar hela livscykeln med Service Design, Service Delivery och Service Improvements.

Simuleringen består av en introduktion till rymduppdraget och därefter tar gruppen över och genomför fyra spelronder. Varje rond består av en planering-, genomförande- och reflektionsfas. Onbirds simuleringsledare faciliterar övningen och tillhandahåller coaching och kunskaper för att gruppen ska lära sig och säkra framgång i sitt uppdrag.

Med interaktiva presentationer och riktig “rocket science” får deltagarna ansvara för att bygga och skjuta upp sin raket, hantera störningar under rymdfärden, planera och införa förändringar av IT-tjänsterna i raketen samt att återhämta besättningen till jorden. Under resan sker arbetar deltagarna aktivt kommunikation och iterationer av process- och metodförbättringar för att lyckas med uppdraget.

  • Simuleringens levereras som en heldagsövning.
  • Ett Mission Supportteam består av 8-14 deltagare. För större grupper kan parallella övningar genomföras.
  • Kickoff, utbildning eller annan kreativ format – övningen skapar energi och dynamik.

Kontakta oss för prissättning per individ eller för hel grupp.

Kombinera Agile och Service Management enligt ITIL 4

Sedan millennieskiftet har vi använt ITIL® för att leverera kvalitativa IT-tjänster till våra kunder (och för att rädda Apollo 13s flygning till månen). Nu strävar människan mot nya mål bland annat planeten Mars vilket kommer ställa helt nya krav på våra IT-organisationer. Vi behöver inte längre välja mellan stabila tjänster eller snabb ännu anpassning till nya kundkrav. Det är dags att utveckla nya förmågor till IT-tjänsteleverans genom Agile Service Management.

ITIL-ramverkets uppgradering till ITIL 4 gör IT Service Management fortsatt relevant och nu med ett större fokus på snabba förändringar i krav och leverans. Agile Service Management som koncept är under framväxt och ramverket diskuteras mer och mer. Våra IT-organisationer behöver lära sig helt nya arbetsmetoder.

Marslander ® is a registered trade mark of Gamingworks. All rights reserved. Onbird är en licensierad partner till Gamingworks.

Om Onbird

På Onbird tror vi på några enkla saker. Vi tror att organisationer idag sitter på en mängd outnyttjade förmågor. Enkelhet strävar vi alltid efter. Vidare tror vi på att man först måste definiera vilket problem som man vill lösa innan man definierar lösningen. Slutligen upplever vi att vi skapar mest värde åt våra kunder när vi hjälper dem att själva utvecklas och hitta lösningen.

Utifrån det har vi utvecklat en portfölj av tjänster, produkter och utbildningar som vi använder för att hjälpa våra kunder. I portföljen finns kunskap, produkter och lösningar baserade på kända ramverk. Men ramverken kan aldrig vara lösningen eller målet. De kan bäst användas som ett medel för att nå målet. Ibland kallar vi detta för ett ”agnostiskt perspektiv eller förhållningssätt” till ramverk.

Bland våra kunskapsområden erbjuder vi kompetens inom Agile, DevOps, Lean IT och ITSM och ingen av dessa är alltså slutmålet.

Som ett exempel visar vi några utvalda kunder som vi har arbetat med tidigare:

Share This