Workshops för agila roller och team
Varför ännu fler agila workshops?
Inom begreppet agila metoder lägger vi stor vikt vid begreppet ”ständig förbättring”. I en förflyttning mot ett mer agilt/lättrörligt sätt att arbeta genomför organisationen ofta regelbundna utbildningar och workshops med sina team. Dessa har tyvärr en tendens att bli mer sällsynta över tid. På Onbird brukar vi tala oss varma om det vi kallar kunskapskadens, det vill säga att organisationen ständigt rör sig framåt genom att utvärdera och utveckla sättet att arbeta. Detta för att det är viktigare att skapa regelbundenheten i små insatser ofta, snarare än större utbildnings-sjok som uppstår sällan.
Vi har, i våra uppdrag, utvecklat en serie workshops och utbildningar för roller och team i agila organisationer. Dessa workshops bygger på principer för agila metoder, lättrörliga produkter, flödeseffektiva leveranser och verktyg för att utveckla medarbetare, team och organisation. Allt med fokus på kunskaper och förmågor som ledare behöver i agila organisationer.
Detta lär du dig
Eftersom varje organisation har sina specifika utmaningar och problem tror vi inte på att tillämpa en standardutbildning för alla. Istället har vi skapat ett paket bestående av 16 unika workshops som är uppbyggda med kopplingar till varandra samtidigt som de var och en fungerar fristående.
Våra workshops för agila roller och team består av en blandning av praktiska moment, teoretiska diskussioner, studiebesök i kunders verkliga leveranser och flertalet etablerade modeller från agila metoder.
Workshops för agila roller och team
Namn | För vem? | Nyckelord |
Sprintplanering | Agila team | Input/output, iterativt arbete, ”varför?”, planering av arbete |
Plan/produktion | Agila team | Värdeflöde, estimat, slicing, ledtid vs cykeltid, daily |
Visualisera arbete | Agila team | Visualisering, transparens, kanban, flöden |
Retro och förbättringar | Agila team | Ständig förbättring, problemteori, hypoteser, lösningsskapande |
SM i ceremonierna | Scrum Master | Rollen Scrum Master i det dagliga och långsiktiga arbetet |
Hinder och förbättring | Scrum Master | Problematisering, lösningsfacilitering |
Att coacha teamet | Scrum Master | Presterande team, mandat, coachande ledarskap |
Skapa och mäta flöde | Scrum Master | Flödesanalys, LEAN, ledtider, optimering |
Definiera omfång | Produktägare | Produktdefinition, produktvision, scope, intressenter |
Maximera värde | Produktägare | Värdedefinition, mätning, intressenter |
Leverera värde | Produktägare | Prioritering, WSJF, Devops, mätning |
Intro till förändringsledning | Rolloberoende | Att skapa varaktig förändring, faktorer som påverkar en framgångsrik förändring, förändringsarbete |
Mål och mätning | Rolloberoende | Mätning, användbara mätetal, målbilder |
Intro till Lean (1 och 2) | Rolloberoende | Lean, waste, SIPOC, värdekedjor, flödeseffektivitet, Value Stream Mapping |
Teamutveckling | Rolloberoende | Framgångsfaktorer för teamet, resultatfokus, |
Introduktion till skalade agila metoder | Rolloberoende | SAFe, agilitet i större perspektiv, multipla team |
För vem
Vissa av våra workshops för agila roller och team riktar sig till samtliga roller och delar i en existerande agil kontext medan andra fokuserar på en specifik roll. Ingen av våra workshops kräver några förkunskaper, även om vi rekommenderar att sådana finns på grundläggande nivå, exempelvis genom att ha gått vår kurs Introduktion till agila arbetssätt.
Längd och omfattning
Vardera workshop är halvdagslång (3,5 h) och passar för grupper mellan 5 och 12 personer. Dessutom kan de flesta levereras både digitalt och analogt.
Normalt brukar vi gemensamt med kunden planera upp leveransen av dessa workshops över en längre tidsperiod. Typiskt brukar det gå mellan 2-4 veckor mellan tillfällena och pågå totalt under 6-12 månader.
Dessa workshops levereras inte som öppna kurser utan är endast företagsinterna.
Pris
Beroende på vilka workshops, antal deltagare samt mängden avrop förhandlar vi gemensamt fram ett standardpris per workshoptillfälle. Utifrån det står det er fritt att låta hur många ni vill delta per tillfälle inom begränsningen 5-12 personer per tillfälle.
”Utbildningsledarna överträffade mina förväntningar – superpedagogiska, utmanande, oerhört duktiga på att facilitera och driva utbildningen! Tack!”
Lärare
Torbjörn Dahlström
Torbjörn är senior agil/lean coach med bakgrund som ledare inom IT.
Jeffrey Schmitz
Jeff är senior agil coach med bakgrund som ledare inom IT.
Martin Comstedt
Martin är senior agil coach med bakgrund som utvecklare, scrum master och produktägare.
Catrine Björkegren
Catrine är senior agil coach och förändringsledare med lång erfarenhet från flera agila transformationer.
Nathalie Heisner
Nathalie är agil/lean coach samt projektledare.
Karin Bjurn
Karin är agil coach och projektledare med bakgrund som ledare inom IT.
Daniel Hedenström
Daniel är agil coach och Scrum Master med bakgrund som utvecklare, produktägare och ledare inom IT.
Kontakta oss för mer information
Varför kurs hos oss?
Onlineanpassat
Leveransmetoden för utbildningar blir allt viktigare, särskilt med hänsyn till pandemier och arbete hemifrån. Med hänsyn till detta anpassar vi självklart alla våra utbildningar och workshops till digitala- och IRL-format.
Helst inga PPT
Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna. Även våra kursdeltagare tycker om detta upplägg, eftersom vi ofta får feedback just på hur skönt det är att slippa powerpoint-karaoke och att fokusera på vad som sägs istället för att läsa innantill.
Vi ❤️ utbildning
Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten. Det har därmed lett till att vi har samlat på oss lång erfarenhet kring kunskapsspridning i både det stora och det lilla.
Erfarenhet
Vi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer - både med och utan etablerade ramverk. Det leder till att vi inte bara pratar om ämnet - vi tar både exempel och praktiska åsikter med oss in i utbildningen!
Många kurser
Onbird har utbildat många människor i många ämnen under årens lopp. Detta innebär att vi varje år räknar in ett hundratal utbildningstillfällen!
Kurstillfället är bara början
Det är lätt att en kurs bara blir en rolig grej som vi gör vid ett tillfälle och att omvandlingen av kursinnehåll till praktik på jobbet blir knepigare än tänkt. Det där vill vi på Onbird motverka. Vi bokar in ett frivilligt onlinemöte för kursdeltagarna några veckor efter kurstillfället. Vid detta möte diskuterar och reflekterar deltagarna kring kursen. Vilka kunskaper har kommit mer väl till pass än andra? Och hur har man gjort rent praktiskt för att ta sig dit? Förutom att våra deltagare uppskattar detta så utvecklar det förstås även våra egna kursleveranser. Mötet ingår i kursavgiften.
Mer om våra workshops för agila roller och team
Workshopernas innehåll
Våra workshops för agila roller och team består av både teori och praktik såväl som praktiska studiebesök i er vardag. Vardera workshop består av 3-5 huvudsakliga komponenter som vi diskuterar på djupet, identifierar tillämpningar i vardagen och övar på genomförandet gemensamt.
Allt utgår från kända metoder, principer och verktyg från agile, lean, kanban och teamutveckling men med fokus på workshopens ämne i vardagen hos er.
Förkunskaper
För att kunna dra nytta av, förstå och tillämpa de kunskaper du förvärvar i våra workshops bör du ha grundläggande kunskaper om agila metoder. Du måste inte verka i en organisation som idag använder agila metoder, men eftersom vi jobbar utifrån era praktiska förutsättningar så lämpar sig dessa workshop bäst under eller efter er agila transformation (dvs att ni redan har kommit igång med agila team i åtminstone en första iteration). Saknar du grundläggande kunskaper i agila metoder rekommenderar vi vår kurs Introduktion till agila metoder.
Men ledarna då?
Det är lätt hänt att glömma bort att även ledarrollerna behöver reflektera, öva och utvecklas i den agila resan. Läs mer om våra workshops för agila ledare genom att klicka på knappen nedan!
Om Onbird
På Onbird tror vi på några enkla saker. Vi tror att organisationer idag sitter på en mängd outnyttjade förmågor. Enkelhet strävar vi alltid efter. Vidare tror vi på att man först måste definiera vilket problem som man vill lösa innan man definierar lösningen. Slutligen upplever vi att vi skapar mest värde åt våra kunder när vi hjälper dem att själva utvecklas och hitta lösningen.
Utifrån det har vi utvecklat en portfölj av tjänster, produkter och utbildningar som vi använder för att hjälpa våra kunder. I portföljen finns kunskap, produkter och lösningar baserade på kända ramverk. Men ramverken kan aldrig vara lösningen eller målet. De kan bäst användas som ett medel för att nå målet. Ibland kallar vi detta för ett ”agnostiskt perspektiv eller förhållningssätt” till ramverk.
Bland våra kunskapsområden erbjuder vi kompetens inom Agile, DevOps, Lean IT och ITSM och ingen av dessa är alltså slutmålet.
Som ett exempel visar vi några utvalda kunder som vi har arbetat med tidigare: