Kundcase Alecta – Agil Transformation
Onbird fick uppdraget att bistå Alecta i deras agila transformation. Nedan presenteras detta kortfattat samt kontaktperson om mer information önskas.
Uppdraget
Agil transformation där Onbird levererat:
- Coachning och Support förändringsledning
- Utbildning och coachning av agila team
- Utbildning och coachning agila nyckelroller Produktägare och Scrum Masters
- Utbildning och coachning av Agila ledare/Linjechefer
- Coachning av RTE
- Stöd i införande av SAFe
- Mål, mätning och nyckeltal

Mål och resultat
- Förbättrad/utvecklad ”verksamhetsutveckling”
- Reducerade ledtider/snabbare leverans
- Reducering av interna kompetensflaskhalsar/personberoenden
- Delegering av mandat och leverans till agila team
- Modernare arbetsgivare/bättre arbetsklimat

Omfattning/övrig info
Uppdraget löpte under perioden Jan 2020-Dec 2022, berörde mer än 140 medarbetare på Alecta och levererades av totalt 3 olika konsulter.
Faser i uppdraget:
År 1. Fokus utbildning medarbetare och agila nyckelroller, support förändringsledning
År 2. Fokus Coachning team och agila nyckelroller, support RTE och förändringsledning
År 3. Fokus Utbildning Ledare, Coachning agila nyckelroller och ledare
Mer info/Kontakt
Vill du veta mer om vårt uppdrag? Kontakta Onbirds Torbjörn Dahlström som fungerade som uppdragsansvarig för vårt arbete med Alecta!
”Onbird hade en central roll i vår agila transformation och utan dem hade vi inte kommit så långt som vi gjort under dessa 3 år. Vi har använt dem som strategisk kompetenspartner såväl som stöd i att coacha våra team och agila ledare. Onbirds förmåga att både verka på strategisk/taktisk och operativ nivå med både ledare och medarbetare har förenklat vårt förändringsarbete och varit en nyckel till det goda resultat vi uppnått.”