Over-produced and over-processed IT – kan vi ändra på det?
Lean produktion och The Toyota Way har länge betonat vikten av att få bort allt slöseri i produktion. Åtta variationer på slöseri identifieras, och två av våra favoriter inom IT handlar om Too Much.
Too much IT
Too Much IT uttrycker sig ofta som slöseriformen Over-production, där vi producerar mer än vad efterfrågan kräver. (Varför har jag ständigt 90% extra utrymme i min Dropbox?). Too Much IT ser vi också i slöseriform Over-processing där vi skapar mer funktionalitet än vad kunden kräver. (Hur många appar använder jag verkligen i min smartphone?
Standish Groups Chaos Report* är en årlig analys av projekt där de ser över framgångsfaktorer för IT-utveckling. Dessvärre upptäcks en del Too Much här också. År efter år rapporterar de att:
2 av 3 IT-features nyttjas sällan eller aldrig.
IT-utveckling blir en förförisk miljö
– ”bara lite till” låter så gott i stunden …

Vilket värde vill kunden ha ur vår produktionsprocess?
När vi har identifierat värdedefinitionen är det vår uppgift att ständigt sträva efter dess maximerade leverans. Och att minimera vårt fokus på allt annat. För allt annat är egentligen slöseri, waste, muda …
Tillbaka till kunden. Standish påminner om vikten till “tidig och frekvent involvering av kund och användare i IT-utveckling”. Toyotas princip #3 lyder – “låt efterfrågan styra”. Lean IT uppmuntrar till en ännu mera aktiv kunddialog. Låt oss inte förföras av en teknisk lust för IT-utveckling. Slimma till leanare IT. Gå tillbaka till den centrala frågan om värde och fråga kunden:
Kära kund, vad vill du ha? Exakt hur? I vilken takt? Och just how much?
Lean IT-certifiering
Vi på Onbird kan hjälpa dig med ny kunskap utan att det blir TOO MUCH.
Bland annat rekommenderas vår Lean IT Foundation kurs – ta en titt?
Tvärfunktionella team, varför ska vi ha det?
Det här blogginlägget är starten av en serie där vi utforskar några av ramverket Scrums metoder. Därmed syftar detta första inlägg till att reda ut vad tvärfunktionella team är för något och varför agila metoder som Scrum förespråkar detta. Serien består av fem...
7 tips för att skapa bra mätvärden
Mätvärden och KPI:er. I vissa kontexter ord som sänder en omedelbar känsla av uttråkning eller i värsta fall stress. Vore det inte bättre om orden framkallade en känsla av nyfikenhet istället? Mycket hänger faktiskt ihop med hur du skapar mätvärden. Inom (särskilt)...
Vad är en Design Sprint?
Vad är en Design Sprint egentligen? Lyssnar man bara till namnet så är det lätt att tankarna vandrar till att det är en fokuserad ansats för att ”bara” utveckla den visuella designen av en vara eller tjänst. Så är inte fallet. En Design Sprint är en tidsbegränsad...