Over-produced and over-processed IT – kan vi ändra på det?
Lean produktion och The Toyota Way har länge betonat vikten av att få bort allt slöseri i produktion. Åtta variationer på slöseri identifieras, och två av våra favoriter inom IT handlar om Too Much.
Too much IT
Too Much IT uttrycker sig ofta som slöseriformen Over-production, där vi producerar mer än vad efterfrågan kräver. (Varför har jag ständigt 90% extra utrymme i min Dropbox?). Too Much IT ser vi också i slöseriform Over-processing där vi skapar mer funktionalitet än vad kunden kräver. (Hur många appar använder jag verkligen i min smartphone?
Standish Groups Chaos Report* är en årlig analys av projekt där de ser över framgångsfaktorer för IT-utveckling. Dessvärre upptäcks en del Too Much här också. År efter år rapporterar de att:
2 av 3 IT-features nyttjas sällan eller aldrig.
IT-utveckling blir en förförisk miljö
– ”bara lite till” låter så gott i stunden …

Vilket värde vill kunden ha ur vår produktionsprocess?
När vi har identifierat värdedefinitionen är det vår uppgift att ständigt sträva efter dess maximerade leverans. Och att minimera vårt fokus på allt annat. För allt annat är egentligen slöseri, waste, muda …
Tillbaka till kunden. Standish påminner om vikten till “tidig och frekvent involvering av kund och användare i IT-utveckling”. Toyotas princip #3 lyder – “låt efterfrågan styra”. Lean IT uppmuntrar till en ännu mera aktiv kunddialog. Låt oss inte förföras av en teknisk lust för IT-utveckling. Slimma till leanare IT. Gå tillbaka till den centrala frågan om värde och fråga kunden:
Kära kund, vad vill du ha? Exakt hur? I vilken takt? Och just how much?
Lean IT-certifiering
Vi på Onbird kan hjälpa dig med ny kunskap utan att det blir TOO MUCH.
Bland annat rekommenderas vår Lean IT Foundation kurs – ta en titt?
Kartläggning av värdeflöden
Vet du hur dina värdeflöden ser ut i din organisation?
IT – en outnyttjad resurs i strävan efter affärsvärde
Over-produced and over-processed IT – kan vi ändra på det? av Jeffrey Schmitz | mar 15, 2018 | FLÖDE Trots teknikens avgörande roll i affärsstrategier förblir IT och verksamheten ofta dåligt samordnade. Detta leder till att IT:s fulla potential som strategisk partner inte utnyttjas…