ITIL 4 Foundation, kurs och certifiering

ITIL Foundation Kurs och Certifiering. Det smarta sättet att lära sig ITIL. Inga Powerpoints. Ingen pärm. Mycket praktik. I Onbirds ITIL Foundation får du samma innehåll och certifiering som andra kurser, bara lite mer.

 

Detta lär du dig

Utbildningen, som är certifierande, är utformad helt i enlighet med Axelos regelverk och kurs-syllabus. Skillnaden är hur vi bedriver undervisningen samt vårt fokus på att ge dig konkret vägledning i typiska utmaningar inom IT.

Alla PowerPoints och pärmar läggs undan. Vi utvecklar istället din förmåga genom praktisk undervisning, diskussion och mycket övning i best-practice-ramverket ITIL. Enligt vår erfarenhet är detta ett ett smartare, roligare och mer effektivt sätt att lära sig ITIL.

Onbirds kursledare är certifierade experter inom ITIL och får återkommande högsta poäng vid kursutvärderingar. Vi är ackrediterade av APMG och Peoplecert. Kursinnehåll är utformad av Axelos med internationellt erkänd certifiering via Peoplecert.

 

För vem

ITIL Foundation lämpar sig för dig som arbetar i medel- till stora IT-organisationer i både privat eller offentlig sektor. ITIL-ramverket ger mycket värdefull kunskap för såväl utveckling- som driftsorganisationer, samt för CIO och ledare och produktägare inom IT såväl som Service Desk-tekniker.

Datum

  • 15-16 jun 2022 (IRL)
  • 5-6 apr 2022 (IRL)
  • 13-14 sep 2022 (IRL)
  • 23-24 nov 2022 (IRL)

Pris

20 700 SEK (exkl moms).

I priset ingår certifieringkostnad.

”Jag gick ITIL4 Foundation och Lean Foundation hos Onbird och det som gjort att jag valt dem är för att jag verkligen uppskattar att de är dynamiska med kursdeltagarna.  De utgår inte ifrån PowerPoints utan istället ritar och skissar. Supernöjd!”

Jessica Ericsson

Head of IT Support, Academedia

Lärare

TobbeD-Onbird-Seniorkonsult

Torbjörn Dahlström

Certifierad ITIL-expert och agil coach med bakgrund som IT-ledare. 

Jeff Schmitz Onbird Seniorkonsult

Jeffrey Schmitz

Certifierad ITIL-expert och agil coach med bakgrund som IT-ledare.

Hur mycket kan kursleverantörer egentligen skilja sig åt?

Mer än vad man kan tro. Och här vill vi tro att vi skiljer oss, på ett positivt sätt, ifrån många andra som också håller kurser.

legobitar onbird

Onlineanpassat

I och med COVID-19:s intåg har leveransmetoden för utbildningar blivit allt viktigare och vi har därför självklart anpassat alla våra utbildningar och workshops till digitala format.

no powerpoint

Helst inga PPT

Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna. Även våra kursdeltagare tycker om detta upplägg, eftersom vi ofta får feedback just på hur skönt det är att slippa powerpoint-karaoke och att fokusera på vad som sägs istället för att läsa innantill.

onbird-education

Vi ❤️ utbildning

Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten. Det har lett till att vi har samlat på oss lång erfarenhet kring kunskapsspridning i både det stora och det lilla.

get-to-work-onbird

Erfarenhet

Vi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer - både med och utan etablerade ramverk. Det gör att vi inte bara pratar om ämnet. Här tar vi både exempel och praktiska åsikter med oss in i utbildningen!

grupp-onbird

Många kurser

Onbird har utbildat många människor i många ämnen under årens lopp. Bara under 2020 räknade vi in fler än 200 utbildningstillfällen!

Gör en platsförfrågan

Kursen hålls online eller IRL (detaljer nedan).

Om Onbird

På Onbird tror vi på några enkla saker. Vi tror att organisationer idag sitter på en mängd outnyttjade förmågor. Vi tror också på att alltid sträva mot enkelhet. Vidare tror vi på att man först måste definiera vilket problem som man vill lösa innan man definerar lösningen. Slutligen tror vi att vi skapar mest värde åt våra kunder när vi hjälper dem att själva utvecklas och hitta lösningen.

Utifrån det har vi utvecklat en portfölj av tjänster, produkter och utbildningar som vi använder för att hjälpa våra kunder. I portföljen finns kunskap, produkter och lösningar baserade på kända ramverk. Men ramverken kan aldrig vara lösningen eller målet. De kan bäst användas som ett medel för att nå målet. Ibland kallar vi detta för ett ”agnostiskt perspektiv eller förhållningssätt” till ramverk.

Bland våra kunskapsområden erbjuder vi kompetens inom Agile, DevOps, Lean IT och ITSM och ingen av dessa är alltså slutmålet.

Mer om kursen

ITIL-kursens innehåll

Kursen ITIL Foundation levereras i enlighet med ”Axelos official ITIL syllabus” och leder dig igenom grunderna i ITIL, version 4. Du skapar förståelse för ITILs övergripande governance och Service Value System. Vidare går kursen igenom leveransmodellen Service Value Chain och hur du applicerar Co-creation of value. ITIL 4 förtydligar sin täta koppling till de Agila förhållningssätten genom bl.a. 7 Guiding Principles och CSI (ständig förbättring). En vital del av kursen behandlar det som ITIL är mest känt för: Processer och praktiker för tjänsteleverans. Bland dessa märks exempelvis Servicedesk, Incident, Problem, Service Level, Catalog och Change, Release och Deployment Management. Kursen innehåller ett flertal praktiska momement, exempelvis med fokus på applicering av Agile Service Management i vardagen. Dessutom fokuserar kursen kring hur ITIL 4 samspelar med andra ramverk och förhållningssätt, såsom Lean, Agile, Scrum, Project Management och PM3.

Alla moment av utbildningen leds av certifierade kursledare från Onbird.

 

Om ITIL 4

ITIL (Information Technology Infrastructure Library)® är världens mest etablerade ramverk för IT Service Management och leverans av IT-tjänster. Ramverket, som grundades 1989, är en samling av best-practice-kunskap från hela världen och har nu utvecklats ytterligare till version 4.

ITIL 4 bygger vidare på grunden och med ökat fokus på förändring, automatisering och agilitet. Denna nya version förtydligar ytterligare ITILs samspel med Agile, Lean IT och DevOps. Organisationens digitala transformation får nytt stöd i form av “The Service Value System”, 7 grundprinciper samt en samling av best practices.

Kursinformation ITIL Foundation

ITIL 4 Foundation hålls över två dagar eller fyra halvdagar (se ovan).

Kurser hålls i centrala Stockholm om inte annat anges. Certifieringsvoucher för online-examination ingår i priset och bokas efteråt enligt din egen kalender. Kursmaterial, examination och fika/lunch ingår. Material levereras digitalt före kurstillfället. Kursmaterialet och examination erbjuds på engelska – kursen i sig levereras på svenska (om inte annat anges). Då antalet platser är begränsat gäller först till kvarn samt att anmälan är bindande. Inga förkunskaper om ITIL krävs.

Arbetar ni idag enligt ITIL v3 och söker utbildning i det kan ni välja alternativet “kontakta mig om andra datum” i formuläret så hör vi av oss till er.

ITIL 4 foundation certification
peoplecert_ombird
Share This