ITIL 4 Foundation, kurs och certifiering

ITIL Foundation Kurs och Certifiering. Det smarta sättet att lära sig ITIL. Kursen passar för dig som:

  • arbetar i medel- till stora IT-organisationer i både privat eller offentlig sektor
  • befinner dig i antingen utvecklings- eller driftsorganisationer
  • är inom IT, oavsett om din roll är CIO, ledare eller produktägare såväl som Service Desk-tekniker
  •  Datum
  • 22-23 maj 2024 – IRL Stockholm
  •  Pris

21 700 SEK (exkl moms, i priset ingår certifieringskostnad)

ITIL Foundation Kurs och Certifiering. Det smarta sättet att lära sig ITIL. Inga Powerpoints. Ingen pärm. Mycket praktik. I Onbirds ITIL Foundation får du samma innehåll och certifiering som andra kurser, bara lite mer.

Detta lär du dig

Utbildningen, som är certifierande, är utformad helt i enlighet med Axelos regelverk och kurs-syllabus. Skillnaden är hur vi bedriver undervisningen samt vårt fokus på att ge dig konkret vägledning i typiska utmaningar inom IT.

Alla PowerPoints och pärmar läggs undan. Vi utvecklar istället din förmåga genom praktisk undervisning, diskussion och mycket övning i best-practice-ramverket ITIL. Enligt vår erfarenhet är detta ett ett smartare, roligare och mer effektivt sätt att lära sig ITIL.

Onbirds kursledare är certifierade experter inom ITIL och får återkommande högsta poäng vid kursutvärderingar. Vi är ackrediterade av APMG och Peoplecert. Kursinnehåll är utformad av Axelos med internationellt erkänd certifiering via Peoplecert.

”Jag gick ITIL4 Foundation och Lean Foundation hos Onbird och det som gjort att jag valt dem är för att jag verkligen uppskattar att de är dynamiska med kursdeltagarna.  De utgår inte ifrån PowerPoints utan istället ritar och skissar. Supernöjd!”

Jessica Ericsson

Head of IT Support, Academedia

Lärare

TobbeD-Onbird-Seniorkonsult

Torbjörn Dahlström

Certifierad ITIL-expert och agil coach med bakgrund som IT-ledare.

Jeff Schmitz Onbird Seniorkonsult

Jeffrey Schmitz

Certifierad ITIL-expert och agil coach med bakgrund som IT-ledare.

Torbjörn Dahlström

Personal Torbjörn

Certifierad ITIL-expert och agil coach med bakgrund som IT-ledare.

Jeffrey Schmitz

Personal Jeff

Certifierad ITIL-expert och agil coach med bakgrund som IT-ledare.

Varför kurs hos oss?

legobitar onbird

Onlineanpassat

I och med COVID-19:s intåg har leveransmetoden för utbildningar blivit allt viktigare. Med hänsyn till detta har vi självklart anpassat alla våra utbildningar och workshops till digitala- och IRL-format.

no powerpoint

Helst inga PPT

Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna. Även våra kursdeltagare tycker om detta upplägg, eftersom vi ofta får feedback just på hur skönt det är att slippa powerpoint-karaoke och att fokusera på vad som sägs istället för att läsa innantill.

onbird-education

Vi ❤️ utbildning

Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten. Det har därmed lett till att vi har samlat på oss lång erfarenhet kring kunskapsspridning i både det stora och det lilla.

get-to-work-onbird

Erfarenhet

Vi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer - både med och utan etablerade ramverk. På det sättet blir det att vi inte bara pratar om ämnet - vi både exempel och praktiska åsikter med oss in i utbildningen!

grupp-onbird

Många kurser

Onbird har utbildat många människor i många ämnen under årens lopp. Detta innebär att vi varje år räknar in ett hundratal utbildningstillfällen!

Helst inga PPT

no powerpoint

Vi väljer att, så långt det går, hellre rita på blädderblock och diskutera med kursdeltagarna. Även våra kursdeltagare tycker om detta upplägg, eftersom vi ofta får feedback just på hur skönt det är att slippa powerpoint-karaoke och att fokusera på vad som sägs istället för att läsa innantill.

Onlineanpassat

legobitar onbird

I och med COVID-19:s intåg har leveransmetoden för utbildningar blivit allt viktigare och vi har därför självklart anpassat alla våra utbildningar och workshops till digitala format.

Vi ❤️ utbildning

Utbildningsmomentet är något som vi gärna inkluderar som en del av våra konsultuppdrag även utanför kursverksamheten. Det har lett till att vi har samlat på oss lång erfarenhet kring kunskapsspridning i både det stora och det lilla.

Erfarenhet

get-to-work-onbirdVi har lång erfarenhet av förändringsledning, produktledning och transformationer - både med och utan etablerade ramverk. Det gör att vi inte bara pratar om ämnet. Här tar vi både exempel och praktiska åsikter med oss in i utbildningen!

Många kurser

Hur sätter man ihop ett agilt team?Onbird har utbildat många människor i många ämnen under årens lopp. Varje år räknar vi in fler än 200 utbildningstillfällen!

Kurstillfället är bara början

Det är lätt att en kurs bara blir en rolig grej som vi gör vid ett tillfälle och att omvandlingen av kursinnehåll till praktik på jobbet blir knepigare än tänkt. Det där vill vi på Onbird motverka. Vi bokar in ett frivilligt onlinemöte för kursdeltagarna några veckor efter kurstillfället. Vid detta möte diskuterar och reflekterar deltagarna kring kursen. Vilka kunskaper har kommit mer väl till pass än andra? Och hur har man gjort rent praktiskt för att ta sig dit? Förutom att våra deltagare uppskattar detta så utvecklar det förstås även våra egna kursleveranser. Mötet ingår i kursavgiften.

riktning

Vanliga frågor

Vad ingår i kursavgiften?

För certifierande kurs IRL: Allt du behöver! Lunch, fika, kaffe, trevliga kurskamrater, kursmaterial och förstås en möjlighet att skriva certifieringsprovet på en tid som passar dig.

För certifierande kurs online: Lunch och fika får du tyvärr ordna själv, men en bra kurs, kursmaterial och förstås en möjlighet att skriva certfifieringsprovet på en tid som passar dig ingår alltid!

---

För icke-certifierande kurs IRL: Allt du behöver! Lunch, fika, kaffe, trevliga kurskamrater och kursmaterial fixar vi!

För icke-certifierande kurs online: Lunch och fika får du tyvärr ordna själv, men en bra kurs och kursmaterial ingår alltid!

---

För ALLA kurser: Uppföljnings-session (se ovan) där kursdeltagarna kan nätverka och utbyta tips och tricks.

Erbjuds det rabatter om flera personer från samma företag går på kursen samtidigt?

Ja, vi ger rabatt om man är flera från samma företag. Kontakta oss om det antingen via meddelanderutan i anmälan eller via mail på hello@onbird.se

Vilka tekniska krav behövs för online kurser?

Onbirds kurser ges oftast via Microsoft Teams. För att kunna tillgodogöra dig innehållet bör du därmed ha en stabil internetuppkoppling.

Hur erhåller deltagaren ett certifikat eller diplom?

Du skriver ett prov via den certifierande organisationen. Om du får godkänt på ditt certifieringsprov kommer du att få certifikatet skickat till dig. Du får provresultatet så fort du skrivit klart provet.
För kurser utan certifiering eller diplomering kan du ändå få ett kursbevis på begäran.

När faktureras kursavgiften?

Normalt fakturerar vi efter kursavslut.

Blir det bindande när jag skickar in en platsförfrågan?

Om det finns plats på kursen kommer vi att be dig fylla i kompletterande uppgifter. När du fyllt i dessa räknas detta som en bindande anmälan.​

Finns det någon form av kundsupport tillgänglig efter kursen?

Om du har tekniska frågor gällande ev certifieringsprov så hänvisar vi till den aktör som ansvarar för provplattformen. Om du har frågor gällande kursen eller uppföljningar av den så svarar vi jättegärna själva!

Kan man köpa presentkort på utbildningar?

Ja, det går bra. Hör av dig till hello@onbird.se, så löser vi det!

Gör en platsförfrågan

Kursen hålls online eller IRL (detaljer nedan).

  • Pris: 21 700 kr (exkl moms)
onbird_boka_plats

Om Onbird

På Onbird tror vi på några enkla saker. Vi tror att organisationer idag sitter på en mängd outnyttjade förmågor. Enkelhet strävar vi alltid efter. Vidare tror vi på att man först måste definiera vilket problem som man vill lösa innan man definierar lösningen. Slutligen upplever vi att vi skapar mest värde åt våra kunder när vi hjälper dem att själva utvecklas och hitta lösningen.

Utifrån det har vi utvecklat en portfölj av tjänster, produkter och utbildningar som vi använder för att hjälpa våra kunder. I portföljen finns kunskap, produkter och lösningar baserade på kända ramverk. Men ramverken kan aldrig vara lösningen eller målet. De kan bäst användas som ett medel för att nå målet. Ibland kallar vi detta för ett ”agnostiskt perspektiv eller förhållningssätt” till ramverk.

Bland våra kunskapsområden erbjuder vi kompetens inom Agile, DevOps, Lean IT och ITSM och ingen av dessa är alltså slutmålet.

Som ett exempel visar vi några utvalda kunder som vi har arbetat med tidigare:

Mer om kursen

ITIL-kursens innehåll

Kursen ITIL Foundation levereras i enlighet med ”Axelos official ITIL syllabus” och leder dig igenom grunderna i ITIL, version 4. Du skapar förståelse för ITILs övergripande governance och Service Value System. Vidare går kursen igenom leveransmodellen Service Value Chain och hur du applicerar Co-creation of value. ITIL 4 förtydligar sin täta koppling till de Agila förhållningssätten genom bl.a. 7 Guiding Principles och CSI (ständig förbättring). En vital del av kursen behandlar det som ITIL är mest känt för: Processer och praktiker för tjänsteleverans. Bland dessa märks exempelvis Servicedesk, Incident, Problem, Service Level, Catalog och Change, Release och Deployment Management. Kursen innehåller ett flertal praktiska momement, exempelvis med fokus på applicering av Agile Service Management i vardagen. Dessutom fokuserar kursen kring hur ITIL 4 samspelar med andra ramverk och förhållningssätt, såsom Lean, Agile, Scrum, Project Management och PM3.

Alla moment av utbildningen leds av certifierade kursledare från Onbird.

 

Om ITIL 4

ITIL (Information Technology Infrastructure Library)® är världens mest etablerade ramverk för IT Service Management och leverans av IT-tjänster. Ramverket, som grundades 1989, är en samling av best-practice-kunskap från hela världen och har nu utvecklats ytterligare till version 4.

ITIL 4 bygger vidare på grunden och med ökat fokus på förändring, automatisering och agilitet. Denna nya version förtydligar ytterligare ITILs samspel med Agile, Lean IT och DevOps. Organisationens digitala transformation får nytt stöd i form av “The Service Value System”, 7 grundprinciper samt en samling av best practices.

Kursinformation ITIL Foundation

ITIL 4 Foundation hålls över två dagar eller fyra halvdagar (se ovan).

Kurser hålls i centrala Stockholm om inte annat anges. Certifieringsvoucher för online-examination ingår i priset och bokas efteråt enligt din egen kalender. Kursmaterial, examination och fika/lunch ingår. Material levereras digitalt före kurstillfället. Kursmaterialet och examination erbjuds på engelska – kursen i sig levereras på svenska (om inte annat anges). Då antalet platser är begränsat gäller först till kvarn samt att anmälan är bindande. Inga förkunskaper om ITIL krävs.

Arbetar ni idag enligt ITIL v3 och söker utbildning i det kan ni välja alternativet “kontakta mig om andra datum” i formuläret så hör vi av oss till er.

ITIL 4 foundation certification
peoplecert_ombird
Share This